Gripa porcină şi sondajele de opinie
Un potop, fără precedent, de sondaje de opinie -realizate de cine vrei şi de cine nu vrei, prin metode clasice sau mai puţin clasice, telefonic, pe internet sau cum s-a nimerit, călare, pe jos, dar mai ales pe genunchi, la comanda unora sau a altora- s-a abătut asupra cetăţeanului şi aşa destul de bulversat de campania electorală tumultoasă pentru prezidenţiale, başca de referendumul biquestional, căzut ,,pleaşcă’’ pe capul său de alegător.
Dispersia rezultatelor privind intenţia de vot la prezidenţiale, făcute publice în sondajele de opinie, arată clar că, din nefericire, şi la acest rând de alegeri, sondajul de opinie este folosit de politicieni ca armă electorală. Din păcate, multe, prea multe ,,instituţii’’ de sondare a opiniei publice s-au lăsat prinse în acest joc lipsit de fairplay şi au făcut uitată deontologia profesională. Altfel, dacă am lua în serios rezultatele sondajelor am ajunge la concluzia că o maladie foarte contagioasă, deocamdată de nestăvilit, un fel de gripă porcină, a afectat aceste sondaje de opinie.
Oricum, în ciuda diferenţelor -logic inexplicabile- între diversele măsurării recent efectuate, este limpede că în cursă se află practic patru competitori: preşedintele în exerciţiu, Traian Băsescu, pe un trend -de mai bine de un an de zile- constant descrescător, cei doi candidaţi ai opoziţiei, resuscitată de constituirea noii majorităţi parlamentare şi de propunerea lui Klaus Johanis pentru funcţia de premier, Mircea Geoană şi Crin Antonescu, şi, nu în ultimul rând, independentul Sorin Oprescu, venit la luptă de pe caii mari de primar al capitalei, înarmat cu un mesaj de stânga dar şi unul antisistem cu speranţa că, astfel, va reuşi să neutralizeze maşinăriile de partid aflate în spatele contracandidaţilor. Dacă este să luăm de bune cele prezentate în sondaje, cel mai probabil în turul doi vor ajunge, paradoxal, reprezentanţii celor două partide care tocmai au făcut-o de oaie în guvernarea de sub zodia defunctului Parteneriat pentru România. De remarcat, însă, că sondajele indică înfrângerea în turul doi a actualului preşedinte în faţa oricăruia dintre contracandidaţi şi că înfrângere acestuia este mai netă în faţa domnilor Oprescu şi Antonescu decât în faţa domnului Geoană.
Cum spuneam, în perioada electorală, nu putem pune mare bază pe estimările din sondaje privind scorurile electorale care vor fi înregistrate. În schimb, putem lua în serios rezultatele consemnate la celelalte întrebări din chestionare, aparent nelegate de opţiunile politice, dar care pot constitui o radiografie exactă a preocupărilor românilor, mai ales acum la vreme de criză şi, în raport cu care -funcţie de ceea ce oferă candidaţii ca răspuns la aceste preocupări- putem aprecia evoluţia opţiunilor faţă de diverşii competitori.
Bunăoară, un recent sondaj ne arată ce aşteaptă poporul de la preşedintele pe care se pregăteşte să-l aleagă: 25% îmbunătăţirea situaţiei economice a ţării, 16% nivelul pensiilor, 15% nivelul salariilor, 14% corupţia şamd. Să evaluăm prestaţiile de până acum ale candidaţilor în raport cu răspunsul cu frecvenţa cea mai mare (îmbunătăţirea situaţiei economice).
Preşedintele Băsescu după declaraţia de pomină potrivit căreia nici el, şi nici guvernul nu şi-au propus să rezolve criza economică pentru că vinovată de situaţia grea a României este criza globală, riscă să fie depunctat. Iată cum o manevră a preşedintelui menită să scoată, din nou, basma curată Guvernul pe care îl cârmuieşte, se poate întoarce împotriva acestuia tocmai în campania electorală.
Chiar dacă în discursul lui Mircea Geoană se regăsesc elemente care vizează, într-un fel sau altul, ieşirea din criza economică, rămâne de văzut dacă acestea se vor bucura de credibilitate atâta vreme cât partidul domnului Geoană a asigurat jumătate din miniştrii guvernului Boc, participând activ la adâncirea României în criză.
Poziţia candidatului liberal Crin Antonescu este, pe acest segment de discuţie, fermă şi hotărâtă: taxe mai mici, premier independent (Johannis), sprijin şi pentru populaţie şi pentru firme în acelaşi timp, stoparea furtului din banii publici.
Proaspăt lansat în campanie, Sorin Oprescu nu a apucat încă să contureze tema în discuţie câteva elemente s-au făcut auzite: tot un ministru independent (Dăianu în opinia sa) şi retragerea politicului din sectoarele pe care le+a agresat în ultimii ani.
Demersul, mai sus exemplificat, încearcă să arate că şi pentru ,,gripa porcină a sondajelor’’ se pot extrage elemente care, analizate cum se cuvine, pot sta la baza unui vaccin.
vineri, 30 octombrie 2009
Taguri
Crin Antonescu, Emil Boc, Mircea Geoana, PD-L, PNL, PSD, Sorin Oprescu, Traian Basescu, alegeri, sondaje
Dragos Danubianu
- Vin domnesc? Nu, Vin săsesc!
- Un an de „Hai în Bucovina”
- Președintele, vizita de lucru și clusterul
- De ce bat clopotele, Gheorghiță?
- vezi toate stirile